GreenCurry poker och världen


Sömn (20061022)

Posted in GreenCurry´s vardag,Pokerbloggar av G på oktober 22, 2006

Den senaste veckan har jag haft problem med för få sov timmar. Jag har varit uppe till fyra, fem på morgonen och ändå gått upp vid nio tiden på morgonen för att jag inte kunnat sova. Att inte sova stör fokusen för att spela bra poker så fruktansvärt mycket.

De senaste dagarnas resultat speglar ganska mycket den dåliga fokuseringen och schema lagda poker tiderna. Ner, upp, ner, ner… Jag har inte stött på det här förut. Jag märker att jag har haft svårt att koncentrera mig på spelet och jag vänder mig mot tv:n eller chattande på msn istället för att göra det jag borde göra egentligen. Det äter upp en hel del av mitt totala månadsresultat, och det är inte vad jag behöver.

Precis som alla problem som uppkommer gäller det att agera, och det fort. Häromdagen så läste jag igenom en bra bok upp hur man kunde sova bättre och se till att få maximal energi. Det gav mig en del, även om det mesta är allmänt känt. Den viktigaste punkten var den hur tankar kan skapa snöbolls effekt i huvudet när man ska sova och gör att det inte går att koppla av. Kroppen måste vara avspänd för att kunna sova, och det hjälper inte att ligga på sängkammaren och fundera på problem. Tänker man t.ex. som mig på pokerproblem går det inte att slappna av eftersom kroppen reagerar på det. Man ska också hålla sig borta från att tänka på fysiska aktiviteter eftersom det också får kroppen att reagera och göra sig förberedd på fysiska aktiviteter. Det man bör göra är att tänka på lugna scenarier som ett öppet landskap och känna sig lugn och avslappnad i kroppen. Och då dröjer det inte länge förrän man sussar sött. Funkar för mig i alla fall.

Ytterligare ska jag trappa ner på koffeinet, förutom i sociala sammanhang. Sen så rekommenderar boken mycket sol ljus för att ge energi till kroppen och få bättre energi och för att kunna sova bättre. Men lite svårt nu förtiden på våra breddgrader. Thailand kan man ju lita på, där lyser solen även när det regnar. Ha!

Kommentera

