GreenCurry poker och världen


Jag lever min dröm II

Posted in GreenCurry´s vardag,Poker filosofi,Pokerbloggar av G på november 8, 2006

Amir bad mig utveckla lite mer om varför jag har valt att börja spela på heltid, och varför jag inte tänkte mer på min karriär och min framtid. Han är inte emot att jag spelar. Men han vill höra mitt resonemang kring varför jag spelar.

Det var flera bra frågor som han ställde. Jag har själv frågat mig några av dem. Och jag tror jag har ett bra svar på dem. Till att börja med, ”Varför tänker du inte på din karriär och framtid, ingen kommer att anställa en person som spelat poker mot en som har jobbat flera år i ett företag etc.”? Jag är som vilken vanlig person egentligen. Jag har jobbat extra sen jag var 16, jag har pluggat efter gymnasiet i fem år. Jag har sett min beskärda del av arbetslivet, om än inte helt hur det är att jobba på kontor från 8-16 (antagligen mer), och tjäna kontors lön. Eller jo, delar har jag upplevt om än inte under en längre tid. Det jag tänker är att om jag jobbar och sliter häcken av mig för någon annan nu för att jag tänker på framtiden, så kommer jag göra allt för att uppfylla någon annans dröm. Min plan i framtiden är att driva eget eller egna företag, och då är det sant att det kan vara bra att ha erfarenhet från att jobba i företag. Men det är också sant, att man måste lära om sig på nytt vad man än tar på sig för ny uppgift. Det vill säga, även om jag jobbat som ekonom i 10 år, kommer jag att behöva omskola mig till en företagsledare och göra misstag när jag kör igång ändå. Så erfarenhet för mig är en färskvara. Attityd, energi och målmedvetenheten är det som består och som alltid är viktigt och är stommen för framgång.

”Vad händer poker inte finns kvar om 1 år?”  Ja, skit. Otur, skulle jag tänka då. Vad skulle ha hänt om jag fick sparken om ett år, om jag jobbat idag istället för att spela? Ja, jag skulle förståss ha en viss säkerhet med A-kassa t.ex. Men om man tänker efter. Det är ingenting man vill leva av. Då är det till att fixa jobb så fort som möjligt precis som jag skulle göra om pokern inte fanns. En stor lucka i meritlistan finns. Otur. Får väll säga att jag tog semester ett år och reste runt. För det är det jag tänker göra. Attityd, energi och målmedvetenhet är som sagt receptet för att få fart på en ny karriär.

Man kan nog lugnt utgå från att jag är en drömmare. Lever nog inte riktigt i verkligheten för vissa. Men vad är verklighet, som jag skrev i föregående inlägg. Allting är en illusion. Man måste väva sina egna drömmar, istället för att leva andras. Men varje person har sin bild, perspektiv, paradigm. Amir frågade också ”Vad är din dröm, din verkliga dröm. Pengar är medlet inte målet. Det måste vara någonting annat än pokern?”  Sant mannen sant, en mycket bra fråga, verkligen. När jag var liten så tror jag att jag ville bli brandman, då kanske jag var 6år, sen vid 14 så ville jag bli journalist. Efter att slutat gymnasiet vid 18års ålder, så har jag alltid velat kunna jobba mellan Thailand och Sverige. Tjäna typ svensk lön i Thailand. Jobba internationellt. Och det har jag hela tiden jobbat efter det. Jag har riktigt kämpat för det. Men marknaden är hård. Och jag har tvingats att acklimatisera mig. Pokern har blivit en öppning att uppfylla den drömmen. Nu har jag verkligen chansen att jobba internationellt. Jag har till och med delvis fått uppfylla drömmen om att skriva som en journalist, nu när jag skriver här på min egen pokerblogg. Brandmanna drömmen får jag lägga åt sidan tills vidare. Så det är inte pengarna som är den brinnande åtrån, det är bara medlet för drömmen att vara sin egen och göra vad jag vill, när jag vill och hur jag vill. Precis som varje annan människa strävar efter. Eller?

Kommentera

