GreenCurry poker och världen


10 Procent

Posted in Poker filosofi,Pokerbloggar av G på november 26, 2006

Jag har hört någonstans att det som skiljer eliten från massan bakom är inte så stor. Egentligen är det bara 10% . Det är skillnad mellan vetet och agnarna. Dem som ”klarar” sig och den som blir framgångsrika.

När man sitter runt ett pokerbord, vill man ju inte vara sämst. Är man den 10.e bästa i världen har man stor chans att tjäna mycket pengar. Men om du sitter och spelar med de nio bästa i världen kommer du att torska, även om du är 10.e bäst i världen. För just där och då är det du som är fisken. Otur… För att bli riktigt bra krävs det att man hela tiden förbättrar sig själv, är självkritisk och framförallt ärlig mot sig själv. Tar man saker för givet så halkar man efter.

Det tar tid, energi och fokus på att bli bra på någonting. Ska man bli 10% bättre än alla andra. Ja då jädrar tar det allt och lite till för att man ska bli bäst. Tennis, fotboll golf, aktieanalytiker, härförare you name it. Det kräver allt. Allt för att du ska kunna vara 10% bättre än alla andra. Precis då du behöver det som mest. För att nå långt i Poker krävs det där också. Och jag som håller på med det nästa varje dag, har nog inte hittat den passionen för att vilja bli allra bäst i poker. Jag har nöjt mig med att ligga i mitt klungan någonstans och ta det jag behöver och inte så där jätte mycket mer. För jag känner att jag borde vara ganska nöjd. Men borde jag inte sikta högre? Sikta på att bli allra bäst på det jag gör?Borde inte vi alla göra det? Bra fråga nästa fråga… Jag tänker i alla fall börja tänka längre nu. I och med detta pokerblogg inlägg kommer jag nu offentlig göra att jag kommer sikta på att tillhöra toppen i Pokervärlden (storhetsvansinne, muahaha).  Hur det ska gå till? Vad ska jag göra för att nå dit? Bra fråga igen, men jag har i alla fall satt upp målen. Nu ska jag bara medel för det också.

Kommentera

