GreenCurry poker och världen


Den evigt gröna kvisten

Posted in GreenCurry´s vardag,Poker,Poker filosofi,Pokerbloggar av G på december 29, 2006

Kineserna kallar J O Waldner det evigt gröna trädet, min polare säger att Thailändarna kallar honom den evigt gröna kvisten. Men jag kallar honom den vissnande kvisten med evigt stora munnen.

Vi har ett pingisbord stående på väg mot gymmet som vi passerar varje dag då vi ska träna. Varje gång vi passerar den går min vän ”kvisten” eller B, och skryter om hur duktig han är på pingis och att han spöade alla i mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet. Han var kung på Rundpingis, kungen, m.m. Han skröt om hur bra hans backhand var och hur han kunde sätta forehand smash efter forehand smash i varje hörn. Eftersom båda är ganska tävlingsinriktade så kunde jag inte låta detta gå obemärkt förbi. Jag var tvungen att ta tjuren vid hornet och utmana grabbhalvan.

Sagt och gjort när vi passerade vi Toys r us, häromdagen gick vi in och köpte varsitt pingisrack. Båda var tvungen att köpa det allra bästa och dyraste, för nu hade vi trissat upp varandra så mycket att vi spelade om vem som skulle betala för flygresan tur och retur Singapore som vi måste göra om en månad. Så båda kände att här krävdes det bra shit för att komma någonstans.

Alltså killen var bra. Så jädra nervigt och jämt så det gjorde ont. Men det är väll det vi pokerspelare lever för? Att vara på randen till lycka eller gråt. Vinna eller försvinna. Kvisten hade inte snackat skit, han var grymt bra. Men det han inte visste att även jag hade gått många rundor pingis i mina dagar. Vi körde fem set. Han tog ledning 1-0, sen var det min tur att ta poäng 1-1 i set. Åter Kvisten igen 2-1 i set. Men jag kände att nu var de gamla takterna tillbaka och jag kände att spänningen släppte, då jag hade allt och vinna. 2-2 i set och vi var så lika det kunde bli. Sista setet var en pärs, men jag kom vinnande ur striden och vann matchbollen.

Som pokerspelare är det viktigt att lita på sitt spel och inte låt känslorna ta överhanden, samma sak gäller det mesta i livet för att man ska nå någon slags framgång. För när motgångarna kommer, så gäller det att veta om man spelar bra, men har otur, eller bara spelar dåligt. Man ska hålla sig till det spel man litar på och kan, och inte låta andra styra över det öde man själv vill uppnå. Djupt eller hur J

PS: Tack Kvisten för flygresan till Singapore

2 svar to 'Den evigt gröna kvisten'

Subscribe to comments with RSS eller TrackBack to 'Den evigt gröna kvisten'.

  1. Nille said,

    Så ni skall annordna en svensk pingisturnering i Bangkok? Intressant, jag är inte så pjåkig jag heller…

    🙂

    Gott Nytt År!

  2. Greencurry said,

    Ja, vi får väll starta en årlig pingisturnering eller liknande. Så vi kan utse the Ultimate Ping Pong Champion of Bangkok.

    Gott nytt år på dig med Nille
    🙂


Kommentera

