GreenCurry poker och världen


GreenCurry goes Malaysia!

Posted in GreenCurry´s vardag,Malaysia,Pokerbloggar,samhälle av G på februari 14, 2008

En odyssé av upplevelser väntade mig på min tur till en kontrast rik storstad vid ekvatorn. Storstadsdjungel vs tropiskdjungel… muslim, buddhism, hinduism, kristna levandes sida vid sida… Malaysisk mat vs McDonalds… well u name it. It’s a big world out there.

Banken och jag bestämde oss för att köra en weekend i Malaysia i början på januari. Destination Kuala Lumpur… Biljetterna bokades hos Air Asia tur och retur ca 1400kr från Bangkok. Jag kan med all säkerhet säga att jag aldrig någonsin njutit av en säkerhetsgenomgång som på det flygbolaget. Jag har åkt plan säkert ett hundratal gånger, men aldrig har jag velat applådera som efter att sett flyvärdinnorna på AirAsia gå igenom säkerhetsföreskrifterna. Så otroligt vackra. Jag sväva på moln innan vi hade lyft. GG WP!

Likt shortstack fiskar vilsna på nivåer man inte hör hemma landade vi i Kuala Lumpur ihop om att inte bli skinnade på allt vi ägde innan vi kom fram till vårt hotell. Men allt gick väl och vi tog en taxi in till downtown Kuala Lumpur på ca 40min. Väl framme checkade vi in på Concorde Hotel och deras executive room ++.  FlatsScreen, härlig utsikt, exklusive frukostbufe (vid poolen och utsikt över staden, fördelad från grindar frukostbufén), tillgång till gym och wireless Internet (fan vi skulle tagit med datorerna)… 

På den korta tiden vi var där så hann vi med att se och smaka på en hel del av vad Kuala Lumpur hade att erbjuda. Den inhemska maten var kanske inte så mycket att applådera åt. Nasi goreng i all ära, men deras gul curry som verkar vara en stor del av deras kök var ju inte direkt nöten. Gilla dock ankan i China town väldigt mycket.

En hel del sightseeing hann vi med. Om ni varit med om att logga in på Svenska Spels poker för att spela en längre session bara för att mötas av en pop up att dem stänger ner för uppgradering inom 20 minuter… Så vet ni hur det kändes för oss när vi inte fick åka upp i Twin Tower en måndag… Här har man åkt långtifrån för att se och uppleva det främsta som Malaysia hade att erbjuda. Och de bägge världskända tornen som varit de högsta i världen är stängda på måndagar. Enda gången vi hade tid Tilt! Som tur var fanns Menara Tower att tillgå för oss höghöjds törstande figurer. Ett 421 meter högt torn placerad uppe på en kulle gav vidunderlig fin utsikt över Kuala Lumpur. Sen hann vi även med en liten djungeltripp med en guide som lärde oss en hel del om det träd som finns i Malaysia. Vi fick se apor och en hel del fåglar

Shoppingen i Malaysia begränsades till souvenirer, då priserna i allmänhet låg över de i Thailand. Tekniska prylar som datorer och tillbehör till dessa var drygt 10-20 procent högre än det man bland annat kan hitta på Panthip Plaza i Bangkok. Så dåligt EV att köpa med sig något sådant att släpa hem till Bangkok.

Klubbarna och barerna i Kuala Lumpur har öppet alla dar i veckan och verkar hålla bra klass. Då vi inte var där på bästa tiden av veckan för att clubbing gav det inte en riktigt bra uppfattning om man skulle jämföra med Bangkok.  Spelades en del västerländsk musik blandat med kinesisk musik på de ställena vi hann besöka.

På vägen hem fick vi se oss drabbade av att först åka till fel flygplats (småtilt), sen drabbas av en fyra timmar lång försening (semitilt), och som grädde på moset så torskar Banken sin Iphone (mega tilt).. Efter att först ha betalat överpris för taxin till att komma till flygplatsen så fick vi se oss strandsatta på fel flygplats! Inte tänkte vi att det fanns två. LOL!  När vi sedan hittar till rätt flygplats fick vi veta att planet var försenat ett antal timmar så bestämde vi oss att köpa in oss på flygplatsen VIP lounge. Banken hittar snabbt ställets enda FHM tidning och sitter och bläddrar i den. Jag får nöja mig lite käk och leka med massagestolen som står framme för den reströtte. Efter en stund ser jag hur Banken febrilt letar efter något. Det visar sig att han glömt (blivit bestulen?) på sin telefon nånstans på flygplatsen. En polisanmälan fick göras på flygplatsen polisstation. Tiltigt.

Summa sumarum så var Kuala Lumpur ett riktigt intressant ställe att besöka. Jag tror ett besök där med kombination till någon av deras beryktade fina och nästintill orörda stränder skulle vara nöten. I alla fall skulle jag göra något sådant om jag besökte Malaysia någon gång i framtiden. Indeed!

 Malaysia indeed Concorde hotel Utsikt över Malaysia  

Kommentera

